Over FloW

FloW is een kleinschalig huiswerkinstituut. Op deze manier kunnen we een huiselijke sfeer behouden en garanderen dat iedere leerling veel persoonlijke aandacht krijgt. De stijl van FloW is meer coachend dan onderwijzend: wij geven leerlingen vaardigheden mee waar ze voor de rest van hun leven profijt van hebben. Hierdoor kunnen ze zo snel mogelijk zelf verder, zonder onze hulp.

Wij kijken verder dan toetsen en resultaten – natuurlijk moet er gewoon gewerkt worden en willen we dat de cijfers verbeteren, maar wij werken ook aan persoonlijke ontwikkeling. Bij ons leren jongeren om verantwoordelijkheden te dragen, eerlijk te zijn, door te zetten, genoeg rust te nemen, realistisch te plannen, etc. Alles om ervoor te zorgen dat ze de 'FloW' kunnen ervaren bij het leren.

Florianne Sollie (Flo), eigenaar en docent

"Na jaren middelbare scholieren te hebben begeleid, besloot ik om FloW op te richten. Ik heb een bachelor in taalwetenschap en psychologie gedaan en een master vertalen (Spaans en Engels). Ik ben naast ander werk altijd doorgegaan met bijles geven, en op een zeker moment besefte ik dat ik er het liefste mijn hoofdberoep van wilde maken. Het werk met jongeren in de leeftijd van 12-18 jaar geeft me ontzettend veel voldoening. Jongeren zijn kritisch, creatief en hebben veel humor. Ik vind ze inspirerend en luister graag naar ze. Ik ben niet vergeten hoe het is om middelbare scholier te zijn. Deze leerlingen ondersteunen in hun ontwikkeling is voor mij al 10 jaar het mooiste werk dat er bestaat."

Naast het geven van bijlessen heb ik op verschillende andere manieren ervaring opgedaan met onderwijs. Bijvoorbeeld: trainingen geven op middelbare scholen over motivatie en studievaardigheden; een eigen faalangstreductietraining ontwikkeld o.b.v. eigen onderzoek; onderzoek naar meertaligheid in het middelbaar onderwijs (in 2015 gepubliceerd door Fundashon pa Planifikashon di Idioma); stage bij een cluster 4-school (voor leerlingen met ernstige gedragsproblematiek); begeleider bij paardentherapie voor kinderen en volwassenen met verschillende lichamelijke en geestelijke aandoeningen; deelname aan besluitvorming over mijn eigen onderwijs, als lid van o.a. leerlingenraad en opleidingscommissie.

Mick Schilder, docent

"Als leerling was ik altijd extreem nieuwsgierig. Bij vakken die mij interesseerden zocht ik vaak naar meer verdieping, terwijl ik het lastig vond om aan de slag te gaan voor minder leuke vakken. In mijn vrije tijd was ik vaak bezig met wiskunde- en natuurkundevraagstukken. Op dit moment studeer ik wiskunde aan de Universiteit van Utrecht en is mijn ambitie om leraar te worden. Ik werk graag met jongeren en het blijft boeiend om hen voor mijn neus volwassen te zien worden. Bij FloW geef ik bijles in de bètavakken, en dat sluit helemaal aan bij de dingen die ik leuk vind en waar ik goed in ben. Ik vind het een leuke uitdaging om bij elke leerling de juiste manier van uitleggen te vinden. Het snappen van de stof is daarbij mijn belangrijkste doel: echt goed begrip is meer waard dan uren sommetjes maken."

Gerjan Nieuwerth, docent

"Ik studeer Lucht- en Ruimtevaarttechniek aan de TU Delft en heb een minor Educatie gevolgd. Ik ben ooit begonnen met lesgeven op een zeilschool in Friesland. Daar heb ik geleerd hoeveel voldoening het geeft om jonge mensen te helpen hun doel te bereiken. Sindsdien heb ik altijd geprobeerd naast mijn studie tijd te maken voor lesgeven. Ik heb dan ook veel ervaring met huiswerkbegeleiding en examentraining. Als ik een kwartje zie vallen bij een moeilijke som, maakt dat mijn dag helemaal goed! Ik was in mijn eigen schooltijd altijd een nieuwsgierige leerling, maar ik was tegelijkertijd liever lui dan moe. Inmiddels weet ik hoe goed het voelt om je wél volledig in te zetten, en dat enthousiasme breng ik graag over op anderen."

Om ons te blijven ontwikkelen en op de hoogte te blijven van de nieuwste wetenschappelijke kennis, werkt FloW samen met:

Abeona

De Bijlesprinses

Tumult