Over FloW

FloW is een kleinschalig huiswerkinstituut. Op deze manier kunnen we een huiselijke sfeer behouden en garanderen dat iedere leerling veel persoonlijke aandacht krijgt. De stijl van FloW is meer coachend dan onderwijzend: wij willen leerlingen vaardigheden meegeven waar ze voor de rest van hun leven profijt van hebben en waardoor ze na een poosje zelf verder kunnen, zonder onze hulp.

Wij kijken verder dan toetsen en resultaten– natuurlijk moet er gewoon gewerkt worden en willen we dat de cijfers verbeteren, maar wij werken ook aan persoonlijke ontwikkeling. Bij ons leren jongeren om verantwoordelijkheden te dragen, eerlijk te zijn, door te zetten, genoeg rust te nemen, realistisch te plannen, etc. Alles om ervoor te zorgen dat ze de 'FloW' kunnen ervaren bij het leren.

Florianne Sollie (Flo), eigenaar en docent

"Na jaren middelbare scholieren te hebben begeleid, besloot ik om FloW op te richten. Ik heb een bachelor in taalwetenschap en psychologie gedaan en een master vertalen (Spaans en Engels). Ik ben naast ander werk altijd doorgegaan met bijles geven, en op een zeker moment besefte ik dat ik er het liefste mijn hoofdberoep van wilde maken. Het werk met jongeren in de leeftijd van 12-18 jaar is iets wat me ontzettend veel voldoening geeft. Jongeren zijn kritisch, creatief en hebben veel humor. Ik vind ze inspirerend en luister graag naar ze. Ik ben niet vergeten hoe het is om middelbare scholier te zijn. Deze leerlingen ondersteunen in hun ontwikkeling is voor mij al 10 jaar het mooiste werk dat er bestaat."

Naast het geven van bijlessen heb ik op verschillende andere manieren ervaring opgedaan met onderwijs. Bijvoorbeeld: Trainingen geven op middelbare scholen over motivatie en studievaardigheden; Een eigen faalangstreductietraining ontwikkeld o.b.v. eigen onderzoek; Onderzoek naar meertaligheid in het middelbaar onderwijs (in 2015 gepubliceerd door Fundashon pa Planifikashon di Idioma); Stage bij een cluster 4-school (voor leerlingen met ernstige gedragsproblematiek); Begeleider bij paardentherapie voor kinderen en volwassenen met verschillende lichamelijke en geestelijke aandoeningen; Deelname aan besluitvorming over mijn eigen onderwijs, als lid van o.a. leerlingenraad en opleidingscommissie.

Marinda Westerveld, docent

“Ik ben zelf altijd een heel ijverige leerling geweest, een echte nerd kun je wel zeggen. Ik had plezier in de bètavakken en volgde op dat gebied ook extra programma's. De alfavakken lagen mij minder. Dit had vooral te maken met mijn dyslexie. Het feit dat ik in sommige vakken erg goed was en in andere weer een stuk minder maakt dat ik me goed kan inleven in zowel de leerlingen die iets heel moeilijk vinden, als de leerlingen die eigenlijk te weinig uitdaging hebben. Ik geef nu al een aantal jaren bijles en vind dit een erg leuke manier om anderen te helpen. Als ik echt iets voor een leerling heb kunnen betekenen maakt me dat heel blij. Bij FloW geef ik bijles in de bètavakken. Dit sluit ook aan bij mijn studie ‘College of Pharmaceutical Sciences’ aan de Universiteit Utrecht.”

Gerjan Nieuwerth, docent

"Ik studeer Lucht- en Ruimtevaarttechniek aan de TU Delft en heb een minor Educatie gevolgd. Ik ben ooit begonnen met lesgeven op een zeilschool in Friesland. Daar heb ik geleerd hoeveel voldoening het geeft om jonge mensen te helpen hun doel te bereiken. Sindsdien heb ik altijd geprobeerd naast mijn studie tijd te maken voor lesgeven. Ik heb dan ook veel ervaring met huiswerkbegeleiding en examentraining. Als ik een kwartje zie vallen bij een moeilijke som, maakt dat mijn dag helemaal goed! Ik was in mijn eigen schooltijd altijd een nieuwsgierige leerling, maar ik was tegelijkertijd liever lui dan moe. Inmiddels weet ik hoe goed het voelt om je wél volledig in te zetten, en dat enthousiasme breng ik graag over op anderen."

Om ons te blijven ontwikkelen en op de hoogte te blijven van de nieuwste wetenschappelijke kennis, werkt FloW samen met:

Abeona

De Bijlesprinses

Groene Hart Bijles

Tumult