Blog

Florianne houdt een blog bij over wat zij bij FloW Huiswerkbegeleiding allemaal meemaakt, en hoe ze haar leerlingen verder helpt. De blogs worden via de website van Tumult (https://www.tumult.nl) door vele docenten gelezen. Omwille van de privacy zijn de namen van de leerlingen gefingeerd.

De docent als mens #4: lachen, gieren en brullen – hoe zet je humor in?

3 december 2018

Grapjes, plagerijtjes en samen lachen zijn op verschillende manieren heel waardevol in de omgang met leerlingen. Dit betekent natuurlijk niet dat iedere les een cabaretvoorstelling moet worden of dat... lees verder

De docent als mens #3: eerste hulp bij psychische problemen

31 oktober 2018

Omdat we als docenten zo ontzettend veel jonge mensen voorbij zien komen, krijgen we vroeg of laat allemaal te maken met een leerling die (in meer of mindere mate) last heeft van psychische problemen. Vorig jaar... lees verder

De docent als mens #2: de balans tussen kracht en kwetsbaarheid

8 oktober 2018

Het is natuurlijk goed dat je als docent sterk in je schoenen staat, in je werkwijze gelooft en soms eens voet bij stuk houdt. Toch is het denk ik belangrijk om dit te balanceren met momenten waarop je je kwetsbaar opstelt. Niemand weet alles, niemand heeft altijd... lees verder

De docent als mens #1: (hoe) zet je je eigen emoties in?

10 september 2018

Docenten, mentoren, begeleiders en leerlingen – het lijken wel mensen! Overal waar ze samenkomen, nemen ze hun persoonlijkheden mee. Soms botst dit, soms klikt het erg goed. Leerlingen en hun docenten kunnen... lees verder

Focus op vaardigheden #8: op zoek naar motivatie

18 juni 2018

Na een telefoongesprek van een half uur met de vader van Kasper, was ik er niet geruster op geworden. Kasper had het hele weekend in bed gelegen, had nergens zin in, reageerde chagrijnig op anderen en had vooral geen zin om aan school te werken. Ook op de huiswerkbegeleiding... lees verder

Focus op vaardigheden #7: de leraar als lifestyle coach?

23 mei 2018

In mijn vorige blog vertelde ik hoe emoties het leren zowel positief als negatief kunnen beïnvloeden. Maar er zijn nog veel meer dingen die invloed hebben op het leervermogen, zoals eten, drinken, slapen en sporten. Als huiswerkbegeleider bemoei ik me overal.... lees verder

Focus op vaardigheden #6: leren met emotie – hoe en waarom?

30 april 2018

Zouden feiten en emotie van elkaar gescheiden moeten zijn? Is woordjes leren saai? Als je het mij vraagt absoluut niet. Op mijn huiswerkinstituut is elke dag emotie voelbaar: er wordt ... lees verder

Focus op vaardigheden #5: online informatie zoeken en beoordelen – hóe dan?!

21 maart 2018

Tweedeklasser Marlo verzucht: “Ik heb geen idee waar ik moet beginnen. En we mogen geen Wikipedia gebruiken.” Steunend op zijn ellebogen laat hij zijn voorhoofd in zijn handen zakken en staart hij naar... lees verder

Focus op vaardigheden #4: help, er zit een telefoon aan mijn leerling vast! Tips bij (ongewenst) telefoongebruik

12 februari 2018

Leerlingen helpen om hun voornemens succesvol uit te voeren doe ik door de stapjes klein en realistisch te houden – dat vertelde ik in mijn vorige blog. Maar hoe pas je deze methode toe bij ongewenst telefoongebruik?... lees verder

Focus op vaardigheden #3: hoe kleiner het voornemen, hoe groter het succes

29 januari 2018

Januari is de maand waarin we rouwen om onze massaal gesneuvelde goede voornemens. Herinner je je hoe hoopvol je eind 2017 besloot om minder te snoepen, vroeger naar bed te gaan en meer tijd met je geliefden door te brengen? De meeste van mijn leerlingen zitten bijna continu in deze achtbaan van... lees verder

Focus op vaardigheden #2: meer over leestoetsen

28 december 2017

In deel 1 las je hoe Pien onder begeleiding haar motivatie terugkreeg door te oefenen met snel zoeken in het woordenboek, en hoe zij en andere leerlingen van haar generatie handig met het alfabet kunnen werken. In deze blog lees je hoe een stappenplan... lees verder

Focus op vaardigheden #1: leestoetsen

20 december 2017

Op een avond ontving ik een appje van een ouder: “Pien zit met de stopwatch erbij Frans te oefenen… Ze is ineens bloedfanatiek!” Dat was nogal een contrast met hoe Pien* een aantal weken eerder... lees verder